ABOUT ME

-

Today
-
Yesterday
-
Total
-
  • Gearbox Wira 1.8 Manual
    카테고리 없음 2020. 3. 3. 10:37

    Jamiesaid.Hey mate cheers for the reply.I have the NA 4g93 gearbox and it all bolts in fine. None of my starter motors will engage the flywheel either length OR width wise. It's a no go for sure. I have another flywheel which is 23 spline, same count as the 4g93 NA but this flywheel is too big.Every flywheel I find that looks like it may engage the starter, simply won't fit my bell housing.Which flywheel am I hunting down exactly bro?Hey legend for the help. If it's not too much trouble, do you think you could please email me at Oktoba2May@hotmail.com?Sorry it's just that it's sitting in the driveway full of mods and ready to tune, just sitting there lolCheers.

    Wira 1.8 Dohc

    Said.Hello if anybody is still around!Having a slight annoyance looking for a new gearbox as I want to convert from auto to manual. I currently have a 4g92 mivec engine in my cj4a Mirage, I now know that I probably need a F5M42 model number gearbox to match the engine but I cannot seem to find one as they seem pretty rare? Is there any suggestions on what other gearbox's I could bolt up that would still keep a similar ratio to the original mivec box? Have looked at the 4g13/15 and also the 4g93 gearboxes but still unsure what would be better suited!Many thanksJames.

    Gearbox Wira 1.8 Manual

    Gearbox Wira 1.8 Manual Transmission

    Minyak gearbox manual; salah satu bahagian yang penting pada (sistem transmisi kenderaan / anda).Ianya adalah berbeza berbanding minyak gear auto (minyak ATF) dimana minyak manual transmission hanya dicipta khas untuk kenderaan bertransmisi manual sahaja.Sebagai pengguna kenderaan.adalah tanggungjawab anda untuk mengetahui serba sedikit mengenai kenderaan sendiri. Pengetahuan asas adalah penting untuk penjagaan dan penyelenggaraan yang sempurna.foto:Kegagalan penjagaan minyak yang baik boleh mendatangkan kerosakan kepada gearbox, antaranya masalah gear tendang balik atau gear susah masuk.Ramai juga dikalangan pembaca yang ingin mempelajari cara-cara tukar minyak gearbox, serius kami katakan, ianya mudah jer sebenarnya.Mungkin dengan hanya mempelajarinya dari anda sudah mampu untuk melakukannya sendirian.Pemilihan Tepat Minyak Gearbox ManualAdmin masih teringat kembali zaman mula-mula menjadi foreman dahulu. Memang bersemangat sungguh. Maklumlah masa tu baru kerja kan, banyak sungguh yang ingin dipelajari dan dikuasai. Berbalik semula ke gearbox manual. Kelas yang admin maksudkan adalah penggredan GL (American Petroleum Institute - Gear Lubricant). Minyak transmisi manual terdapat dalam pelbagai kelas API GL.Bermula dari API GL-1, API GL-2, API GL-3, API GL-4, API GL-5 dan API GL-6.Namun walau bagaimanapun penggredan API GL yang admin perasan di pasaran Malaysia adalah API GL-4 dan API GL-5.

    Yang lain-lain tu admin kurang pasti sama ada terdapat atau tidak dalam pasaran Malaysia.Jika ada tolong komen dan share yer. Admin juga manusia biasa yang tidak mungkin mengetahui semua perkara. Jangan kedekut ilmu taww.foto:foto. Sebenarnya jika mengikut pendapat admin penggunaan minyak API GL-4 dan API GL-5 adalah tidak sama. Jika kedua-duanya sama jer, kenapa grednya berasingan, kenapa grednya dipisahkan, kenapa tidak dibuat satu gred jer??Baca:Mengikut pemahaman mudah admin, minyak API GL-4 kebiasaannya digunakan pada kekotak gear yang mempunyai gegelang synchronizer.Manakala minyak API GL-5 pula kebiasaannya digunakan pada kekotak gear non synchromesh yang tidak mempunyai gegelang synchronizer.

    Gearbox wira 1.6 auto harga

    Proton Wira 1.8 Dohc

    Contoh paling mudah adalah kekotak gear axle. Kedua-dua minyak API GL-4 dan API GL-5 masing-masing mempunyai bahan aditif tambahan anti-kehausan (sebagai contoh sulfur & phosphorous). Namun pada minyak API GL-5 aditif anti-kehausan tersebut adalah lebih kuat berbanding minyak API GL-4.Aditif anti-kehausan yang lebih kuat adalah lebih baik untuk memberi perlindungan kepada gear, bearing dan shaft.Namun walau bagaimanapun aditif anti-kehausan yang lebih kuat akan memberikan impak negatif kepada logam-logam lembut.Logam-logam lembut yang dimaksudkan ialah synchronizer ring. Minyak API GL-5 bersama-sama aditif anti-kehausan yang lebih kuat, sedikit demi sedikit akan menghakis dan menghauskan synchronizer ring secara perlahan-lahan.Ianya tidak akan merosakkan synchronizer ring dalam jangka masa yang singkat, namun istilah admin pernah dengar ialah 'slow death'.Maka oleh sebab itulah admin mengingatkan sekali lagi 'JANGAN TERSILAP MEMILIH MINYAK GEARBOX MANUAL'.Tetapi bagaimana pula dengan minyak yang meng claim ianya menepati kedua-dua standard API GL-4 dan API GL-5 sekaligus?? Haa.kalau yang macam ni admin no comment.Namun admin pernah juga terdengar pendapat yang mengatakan minyak yang menepati kedua-dua standard API GL-4 dan API GL-5 sekaligus, sebenarnya ianya adalah API GL-5.Pendapat admin seelok-eloknya gunakan minyak yang lebih specific sahaja.PENAFIAN:Namun walau bagaimanapun informasi ini adalah secara umum sahaja. Untuk maklumat yang lebih tepat sila rujuk buku manual pengguna kenderaan anda. Kemungkinan spesifikasi-spesifikasi tertentu adalah berbeza-beza diantara pengeluar ke pengeluar kenderaan.

Designed by Tistory.